2017-05-20

Inför en glesbygdsbonus i bonus-malus systemet!

En av de största utslÀppskÀllorna i Sverige Àr transportsektorn och vi vet att en höjd koldioxidskatt Àr ett effektivt styrmedel, men alternativen till bilen varierar över landet. Som en ÄtgÀrd för att nÄ mÄlet om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 planerar regeringen att införa ett sÄ kallat bonus-malus-system 2018.

(I korthet gÄr det ut pÄ att bilar som slÀpper ut lite koldioxid fÄr en bonus vid inköp, men i stÀllet för att finansieras med skattemedel sÄ finansieras bonusen genom en höjd skatt pÄ bilar som slÀpper ut mycket koldioxid. PÄ sÄ sÀtt skapar man ett starkt incitament för nybilsköpare att vÀlja en bil som gÄr pÄ i el eller förnybara drivmedel.)

Det finns mÄnga ÄtgÀrder som Àr nödvÀndiga för att minska fossilberoendet. Att bygga stÀder för mÀnniskor och cyklister i stÀllet för bilar. Mer och bÀttre cykelvÀgar i hela landet, rusta upp och bygg ut tÄget. MÀnniskor i stÀder kan helt skippa bilen, och istÀllet förlita sig pÄ kollektivtrafik, elcyklar, bilpooler och andra smarta transportlösningar.

Även i gles- och landsbygd finns det mycket man kan göra för att minska bilberoendet. Bilpooler, samĂ„kning, att anvĂ€nda den kollektivtrafik som finns osv. Men att helt skippa bilen i glesbygden skulle vara svĂ„rt för mĂ„nga. Vi borde dĂ€rför se till att den som har svĂ„rast att minska bilberoendet har bĂ€st möjlighet att byta till biogasbil eller elbil. Att ha elbil pĂ„ landsbygden kommer snart att vara fullt möjligt, med rĂ€ckvidder pĂ„ mellan 35 och 100 mil för nya modeller.

DĂ€rför bör man utreda möjligheten att införa en “glesbygdsbonus” i bonus-malus-systemet. LĂ„t sĂ€ga att boende i glesbygden fĂ„r 50-100% högre bonus. Beroende pĂ„ vilka nybilar som köps under Ă„ret kommer bonus och avgift i systemet att variera, men bonusen skulle alltid bli högre för den som bor i glesbygd. Bonusen bör liksom supermiljöbilspremien Ă€ven innefatta leasing, sĂ„ att det inte heller Ă€r ett problem att mĂ€nniskor inte har rĂ„d att köpa en egen bil.

Notera att detta inte Àr en subvention till bilen som supermiljöbilspremien Àr. Bonusen finansieras fortfarande av den avgift som lÀggs pÄ de mest miljödÄliga bilarna. Vilket leder till att det blir Ànnu mindre lockande att vÀlja en törstig fossildriven bil.

Systemet har primÀrt ett par fördelar:

1. Det öppnar upp för en höjd koldioxidskatt. Om de som har svÄrast att bryta sitt fossilberoende har möjlighet att byta till elbil försvinner ett vanligt motargument mot höjd koldioxidskatt.

2. Det pĂ„skyndar omstĂ€llningen till en fossilfri fordonsflotta ytterligare. Forskning visar att det speciellt vid köptillfĂ€llet pĂ„verkar valet av klimatvĂ€nlig respektive icke klimatvĂ€nlig bil om en stor skillnad finns mellan ”bonus och malus”. En glesbyggdsbonus skulle öka denna skillnad och pĂ„skynda omstĂ€llningen till fossilfritt.

VÀn av ordning frÄgar sig antagligen genast, men hur ska detta gÄ till? Vem ska bestÀmma vad som Àr glesbygd och inte? Och hur ska man förhindra att bonusen missbrukas?

Detta Àr sÄ klart frÄgor som man mÄste titta nÀrmare pÄ, men faktum Àr att det redan finns olika definitioner pÄ bÄde glesbyggd och landsbygd som anvÀnds i andra syften. Inom lantbruket finns det dessutom ocksÄ differentierade investeringsstöd beroende pÄ var i landet man bor, (som administreras av lÀnsstyrelsen). Liknande system finns alltsÄ och dessa definitioner kan nyttjas i utformningen av ett bonussystem för gles- eller landsbygdsboende.

Andra begrÀnsningar skulle ocksÄ antagligen behöva vara att man bara fÄr nyttja bonusen en gÄng var tredje Är till exempel, och att den Àr personlig, sÄ att man inte kan agera nÄgon slags "langare". Att man varit bosatt pÄ orten i minst tvÄ Är. (Att vara skriven pÄ annan ort Àn dÀr man bor Àr redan idag olagligt). Att man mÄste betala tillbaks bonusen om man sÀljer bilen inom 3 Är. Samt att det finns begrÀnsningar hur man kan lÄna ut bilen.

Funkar det? Man kan ju i alla fall frÄga sig varför inte mÄnga svenskar Äker till Norge, som har ett mycket förmÄnligt system, och köper elbil. Norge har liknande begrÀsningar som jag nÀmner ovan, och det verkar fungera.

Tillbaka till bloggar >>